Thursday, March 5, 2009

terperuk dirumah saje...

arini xpegi memana coz kete adik i pinjam buat bergaye ke interview dia. adik i memang begitu...kalau bab2 bergaya mmg #no.1....

so, oleh kerana i free arini dok umah sesaje kan...buatlah ape2 yg patut dibuat kat umah...first, i buat kek batek. bahan2 buat kek batek ni sbnrnya dah lama i beli tp feel nak buat br ada arini. tenang cket buat ms takde org kat umah...kurang stress. kek batek ni mmg i jer yg rajin buat kat umah ni...lenlain rajin nak mkn jer, tau2 nt dah abes...ndak2 plak kalau ada 2bradik -anak2 buah i...azim&alia...mmg favourite diorg la kalau kuih yg manis2 ni. Ate,dah ada darah kelantan la pulak kan...

tak susah buat kek batek ni. Ni i bg resepi...sgt mudah...

bahan-bahan :

1 kati biskut marie
5 biji telur ayam
3/4 cawan gula pasir
1 ketul butter
5 sudu milo
3 sudu makan serbuk koko
3/4 tin susu pekat
1 caan air suam

cara2 nak buat :
1. telur, gula pasir dan butter dipukul hingga kembang dlm periuk. takyah kembang sgt pun takpe...ehehe.guna tangan jer pun boleh, takyah la rajin benor nak guna mesin...
2. Milo+koko dibancuh ngan air suam.ketepikan sat...
3. masakkan adunan langkah-1 td atas api yg kecil. kemudian masukkan campuran langkah-2 ke dlm periuk dan gaul hingga sebati. setelah itu, masukkan susu perlahan2 ke dlm periuk, sambil tgn sebelah lagi dok kacau tak henti2 ye...ehehe.biarkan sampai agak pekat...
4. setelah agak pekat, masukkan biskut marie yg telah dikepak dua ke dalam periuk. kacau agak2...lepas tu bolehlah dituangkan ke dlm bekas utk dimampatkan dan disejukkan sebelom dimasukkan ke dlm petisejuk. bila rase nak mkn, bolehlah potong...yeyea dah siap...

secondly, i masak nasi utk mkn sendiri...thirdly,
i kemas umah yg dah mcm tongkang pecah nih....vacuum segala bagai...dari dapo...membawak ke hall depan...then bahagian tgh umah yg dijadikan ala2 ofis...almaklumlah, family i kan kekadang dtg roh rajin dia, pg-ptg siang-mlm tak ingat lain kerja...kerja...kerja...tak henti2,kunon2 workaholic lah sgt kan...atau dlm erti kata yg lain, kalau dtg roh jahat hasut malas ke ofis...berurusanlah dari rumah saje...flexible kan?!

dah abes kemas sumer,barulah nampak mcm umah ada anak dara cket...tenang cket memandangnye...tp xtau la sampai bila dpt bertahan. kang balik warga umah ni, alamat la terbongkang balik segala khazanah2 yg ada...migrain2!

wokehla...rehat2+santai2 jap...bubbye.

No comments:

Post a Comment