Wednesday, September 23, 2009

Check yours out!!

LOOK UP YOUR BIRTHDAY AND SEE WHAT KIND OF A PEST U ARE!!!

January 01 - 09 ~ Ass
January 10 - 24 ~ Slug
January 25 - 31 ~ Cockroach


February 01 - 05 ~ Parasite
February 06 - 14 ~ Bullfrog
February 15 - 21 ~ Skunk
February 22 - 28 ~ Snake


March 01 - 12 ~ Ape
March 13 - 15 ~ Cockroach
March 16 - 23 ~ Slug
March 24 - 31 ~ Parasite


April 01 - 03 ~ Ass
April 04 - 14 ~ Snake
April 15 - 26 ~ Slug
April 27 - 30 ~ Skunk


May 01 - 13 ~ Slug
May 14 - 21 ~ Bullfrog
May 22 - 31 ~ Cockroach


June 01 - 03 ~ Slug
June 04 - 14 ~ Skunk
June 15 - 20 ~ Ass
June 21 - 24 ~ Ape
June 25 - 30 ~ Parasite


July 01 - 09 ~ Slug
July 10 - 15 ~ Ass
July 16 - 26 ~ Bullfrog
July 27 - 31 ~ Parasite


August 01 - 15 ~ Ape
August 16 - 25 ~ Slug
August 26 - 31 ~ Skunk


September 01 - 14 ~ Bullfrog
September 15 - 27 ~ Parasite
September 28 - 30 ~ Ass


October 01 - 15 ~ Ape
October 16 - 27 ~ Skunk
October 28 - 31 ~ Snake


November 01 - 16 ~ Cockroach
November 17 - 30 ~ Parasite


December 01 - 16 ~ Ass
December 17 - 25 ~ Ape
December 26 - 31 ~ Bullfrog


If you are an Ass: A very loyal and sweet person. Your loyalty can never be doubted. You are quite honest and sincere when it comes to your attitude towards working. You are a very simple person, indeed. Absolutely hassle free, humble and down-to-earth!! That explains the reason why your friends cling on to you! You have a good taste for clothes. If your wardrobe is not updated with what is trendy, you sure are depressed. Popular and easy-going. You have a little group of dignified friends, all of them being quality-personified.

If you are a Slug: Always up to some sort of a mischief! The mischievous gleam in your eyes is what makes you so cute and attractive to everyone. You are an extremely fun-to-be-with kind of person. No wonder people seek for your company and look forward to include you for all get-together's. However, you are sensitive which is a drawback. People need to select their words while talking to you. If someone tries to fiddle around and play with words while dealing with you, it is enough to invite your wrath.
God bless the person then!

If you are a Cockroach: Quite contradictory to your name, you are a peace loving person. You best try to avoid a situation wherein you are required to fight. An outdoor person, you dislike sitting at one place for a long duration. You are a born leader, and have it in you how to tactfully derive work from people. You love being loved, and when you receive your share of limelight from someone, you are all theirs!!!! Well, well... hence some people could even take an advantage, flatter you to the maximum and get their work done. So be careful.....

If you are a Parasite: An extremely lovable, adorable person, sometimes shy, with a passion for quick wit. At times, you prefer quietness. You love exploring various things and going into depth of each thing. Under normal circumstances you're cool but when given a reason to, you are like a volcano waiting to erupt. You're a fashion bird. People look forward to you as an icon associated with fashion. Basically, you mingle along freely but don't like talking much to strangers. People feel very easy in your company. You observe care in choosing your friends.

If you are a Skunk: You are near to perfect and nice at heart. The examples of your kindness are always circulated in groups of people. You too, love peace. You wouldn't like to retaliate even to a person who is in the wrong. You are loved due to this. You do not wish to talk behind one's back. People love the way you always treat them. You can give, give and give love, and the best part is that you do not expect it back in return. You are generous enough. Seeing things in a practical light is what the best trait of you guys remains.

If you are a Bullfrog: You symbolize a very happy-go-lucky approach in life. Whatever the surroundings may be, grim or cheerful, you remain unaffected. In fact, you spread cheer wherever you go. You are the leader of your group of friends and good at consoling people in their times of need. You dislike hypocrisy and tend to shirk away from hypocrites. They can never be in your good books, no matter what. You are very methodical and organized in your work. No amount of mess, hence, can ever encompass you. Beware; it is easy for you to fall in love....

If you are a Snake: You are mysterious. You are someone who can handle pressure with ease, and can handle any atmosphere without going berserk. You can be mean at times, and love to gossip with your selected group. Very prim and proper. You like all situations and things to be in the way you desire, which, sometimes is not possible. As a result, you may lose out in some relationships. But otherwise, you love to help people out from difficult and tight spots when they really need you.

If you are an Ape: Very impatient and hyper!!! You want things to be done as quickly as possible. At heart, you are quite simple and love if you are the center of attraction. That way, you people are unique..You would like to keep yourself safe from all the angles. Shall your name be dragged or featured in any sort of a controversy, you then go all panicky. Therefore, you take your precautions from the very beginning. When you foresee anything wrong, your sixth sense is what saves you from falling in traps. Quite a money minded bunch you people are!!

Saturday, September 19, 2009

Diari ramadhan - gambar raya ofis...

haa...esok dah raye...selamat hari raya dan maaf zahir batin naa uol...nilah gambar2 raya ofis i...berjaya jgak i cilok untuk tatapan uol...layan naa...











Petua Orang2 Tua...

1. setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun2 kepalanya sebanyak yg mungkin atau memadai 100 kali.

2. membaca surah al fatehah 1 kali, alam nasyrah 1 kali

3. bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya.

4. apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur.

5. ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.

Cubalah petua itu dan insya Allah kesannya akan anda dapat lihat sendiri.


Selamat mencuba....


Friday, September 18, 2009

4 Peringkat Isteri...anda di mana?

1. Isteri Siddiqin


Isteri yang tidak akan meminta apa-apa dari suaminya sekalipun yang perlu (dharuri). Apa yang disediakan suaminya, dia terima dengan penuh malu dan bersyukur. Kalau ada, adalah. Kalau tidak ada, dia bersabar. Tapi meminta tidak. Apatah lagi yang tidak perlu, kalau diberi pun dia tolak bahkan adakalanya yang perlu pun dia tolak dengan baik, dia lebih suka menolong suaminya. Itulah golongan yang bersifat orang yang Siddiqin. Golongan ini payah hendak dicari terutama di akhir zaman ini, macam hendak mencari belerang merah atau gagak putih. Ini adalah perempuan luar biasa.

2. Isteri Muqarrobin


Isteri yang tidak meminta dari suaminya kecuali yang perlu sahaja. Yang tidak perlu dia tidak akan memintanya bahkan kalau suaminya memberi yang tidak perlu dia tolak dengan baik. Tapi kalau yang diperlukan pun tidak ada, dia tetap sabar. Namaun dia tidak akan mendesak suaminya. Dia tetap bersabar dengan keadaan itu. Itulah golongan Muqarrobin. Golongan ini juga susah hendak dicari di zaman kebendaan ini, di zaman orang memburu dunia, di zaman orang memandang dunia adalah segala-galanya.

3. Isteri Solehin


Isteri yang meminta kepada suaminya yang perlu dan juga sekali-sekala meminta juga yang tidak perlu seperti ingin sedikit kehidupan yang selesa sama ada dari segi makan minum, tempat tinggal, kenderaan. Namun kalau suaminya tidak memberi, dia tetap sabar dan tidak pula menjadi masalah. Itulah dia golongan orang yang soleh.

4. Isteri Fasik


Isteri yang selalu sahaja meminta-minta bukan sahaja yang perlu, yang tidak perlu pun dia suka meminta-minta juga. Kalau diberi pun tidak pernah puas-puas, tidak pernah rasa cukup, sudah mewah pun tidak rasa cukup. Kalau tidak diberi menjadi masalah, dia merungut-rungut, marah-marah, sakit hati, merajuk hingga menjadi masalah dalam rumah tangga. Inilah dia golongan yang fasik. Isteri ini selalu sahaja derhaka dengan suami, apatah lagi dengan Tuhan.

Sikap, tindakannya, percakapannya selalu sahaja menyusahkan suaminya, membuat suaminya selalu serba salah dibuatnya. Berbagai-bagai kehendak diberi, berbagai-bagai kemahuannya terpaksa ditunaikan. Adakala pakaian terpaksa ditukar sebulan atau dua bulan sekali, asyik pergi shopping sahaja. Namun demikian tidak juga puas dan tidak juga merasa cukup. Macam-macam yang dia hendak. Akhirnya krisis rumahtangga tidak pernah berhenti, sentiasa bergolak, sentiasa bergelombang macam air laut yang tidak pernah berhenti-henti daripada bergelombang dan begelora. Lama-lama kelamaan bercerai juga. Kalau pun tidak bercerai kerana hendak menjaga air muka atau hendak menjaga nama baik atau tidak mahu anak porak peranda, tapi apalah ertinya rumahtangga yang begitu rupa. Dimanalah keindahannya lagi. Apalah bahagianya kalau gelombang dan gelora krisis tidak pernah rehat dan tenang. Apalah akan jadi kepada anak-anak melihat ibu bapa sentiasa macam kucing dengan anjing.

Semoga Allah menyatukan hati-hati kita, menjadikan kita saling mencintai karena Dia... sebagaimana dalam hadits yang diriwayatkan oleh Tirmidzi Rasululllah saw bersabda:

"Di sekitar Arsy ada menara-menara dari cahaya. Di dalamnya ada orang-orang yang pakaiannya dari cahaya dan wajah-wajah mereka bercahaya. Mereka bukan para nabi atau syuhada".



Para nabi dan syuhada' iri kepada mereka. Ketika ditanya para sahabat, Rasulullah menjawab:



"Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai karena Allah, saling bersahabat karena Allah dan saling kunjung karena Allah."


Tuesday, September 15, 2009

Renung-renungkan - 4 peringkat dosa

Dosa Peringkat Pertama

Seseorang membuat dosa serta lambat menyesali perbuatannya atau pun lambat bertaubat atas dosanya. Ini adalah peringkat awal bagi orang yang membuat dosa. Jika seseorang itu berterusan membuat dosa pada peringkat pertama ini, maka ia akan secara automatik akan naik kedosa peringkat kedua.

Dosa Peringkat Kedua

Seseorang itu akan membuat dosa dan tidak merasai apa-apa diatas perbuatannya. Peringkat ini amat bahaya kerana ianya adalah bibit-bibit permulaan yang boleh menggugurkan iman seseorang.


Dosa Peringkat Ketiga


Seseorang itu membuat dosa dan merasa bangga dengan perbuatan dosanya.Peringkat ini akan sampai kepada suatu situasi di mana orang yang membuat dosa mula merasa sombong, bongkak dan riak. Ucapannya juga akan membawa kepada unsur MURTAD. Contohnya ucapan, "Aku minum arak ni biasa ajee..setakat sebotol tak mabuk lagi. "


Selepas peringkat ini seseorang itu akan sampai ke peringkat keempat.


Dosa Peringkat Keempat


Seseorang itu akan membuat dosa, bangga dengan perbuatannya dan mula MEMANDANG HINA ATAS KEBAIKAN ATAU KEBAJIKAN. Pada peringkat ini orang tersebut mula mencabar Al-Quran, Hadis & Sunnah kerana sifat sombong, bongkak dan riak sudah sepenuhnya menguasai diri.Oleh itu, hendaklah kita sentiasa berkira-kira tentang perbuatan kita setiap hari dan cepat-cepat bertaubat atas kesilapan atau perbuatan kita yang berdosa dan masuklah kita di kalangan orang-orang yang bertaqwa disisi Allah.


Seorang sahabat pernah bertanya kepada Rasullullah, "Wahai Rasulullah akan adakah orang yang menyeru ke arah kejahatan dan dosa setelah datangnya Islam yang lengkap ini."


Rasullullah menjawab, " Ia, memang akan ada pendakwah neraka di akhir zaman setelah datang Islam yang lengkap."


Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku bertemu zaman itu dan pendakwah neraka tersebut".


Rasulullah menjawab,"Hendaklah kamu cari ulama-ulama benar (ulama pewaris nabi) dan berpeganglah kamu kepadanya dan jangan sekali-kali kamu lepas darinya."


Monday, September 14, 2009

yayyay...raya datang lagi...



Sempena hari raya aidilfitri yang bakal menjelang tidak lama lagi..i ingin menyusun sepuluh jari dan meminta maaf zahir batin sekiranya sepanjang pergaulan kita di alam cyber ini terdapat kata2 atau entri2 yang mengusik perasaan sekaligus menyinggung hati sesiapa yang membacanya..kita tak tahu kita gurau2 senda antara sedar atau tidak mungkin terguris perasaan kan..Diharap kalian sudi memaafkan...Di sini i juga sedia memaafkan kalian semua..walaupun rasanya tak ada pun tersinggung...

Dan buat sesiapa yang not in a mood to celebrate raye this year...i dedicate this song special buat uol...moga-moga semangat raye rasuk body uol kembali....fuhhh fuhhhh fuhhhh...

Sambutlah syawal dengan perasaan gumbira dan jangan dilupakan pada yang telah tiada...



Selamat Hari Raya
&
Maaf Zahir Batin!!!


p/s: tuan kecik nak wuit raya....ehek ehek...

Hikmah Al-Kausar



Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.


2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya'allah hilang dahaga.


3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.


4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.


5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.


6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.


7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.


Sunday, September 13, 2009

prevention is better than cure...



asik terkedap jer dalam ofis yang berair-cond yang pengudaraannya tak begitu menyihatkan...buat kita senang tul dapat penyakit kan...

so, ni la antara barang-barang yang musti ada kat atas meja i...
  1. dettol hand sanitizer - takyah la memanjang jer berlari ke toilet nak cuci tangan...
  2. vaseline - untuk bibir n kulit i yang slalu kering...
  3. minyak cap kapak - utk kepala yang selalu pening lately nih...uhuhu
  4. vicks - keperluan bila ada flu yg lite2 tp buat idung sumbat,sapu nih senang cket bernapas

rase-rase ada tak lagi barang lain yang i patut standby kat ofis i nih?


anything...? any idea...? anyone...?



Friday, September 11, 2009

Diari Ramadhan - Sesi fotografi raye...

Arini pagi2 lagi kat ofis i ada sesi fotografi...foto tu untuk disertakan dalam email utk wish selamat hari raya kat semua orang...so, semua staf dikehendaki pakai baju ala2 raye arini...termasuklah bos besar...
sementara staf lelaki siapkan set fotografi tuh...yang pompuan lak gigih siapkan props...anyam ketupat riben...
yang i maksudkan staf pompuan ofcoz la akak-akak senior la kan...staf pompuan yang muda-mudi semua tangan bangku daa...

yang muda-mudi gigih dok posing ajer...pantang disuakan camera, dorang terus autogedix owh...especially my adik ipar nih, sanggup owh dia selak vertical blind tuh nak bagi terang cket bagi nampak muka dia...ala2 betulkan lighting ar konon...kelas!!

sabau jelah ngan dorang nih kan...dah kata model tegar blog i kan...haruslah pandai posing...iye2 jer pose ngan riben tuh...konon2 ngah gigih menganyam lah pulak hae...?!



ni lak wajah terpakse-rela en.Nan n cik rosem bila i suwoh gak posing, i nak snap gak caner2 pown...

cikM*n junior pun ade hati nak jadi paparazzi...nak saing ngan i ker..??!

hallamakkk...waseh, cayalah!!! macam tak percaya mr.sin chan pakai baju melayu...all this while i tak penah tgk dia berbaju melayu dtg ofis...skali dia pakai, nmpk mcm apek baru masuk jawi daa...ahaks!


tadaa...siap sudah ketupat riben...yang penting kaler pink!!

mr.otai dtg jenguk2 kami utk dapatkan perkembangan props ketupat riben...sambil2 snap foto candid aksi2 sesi menganyam tuh...owh, mr.otai pun nak jadi paparazzi jugak ker?!

gambar pose "skema" yg weol tangkap bersama2 ngan bos besar guna camera ofis, i tak dapat lagi...so, uol layan ar gambar2 yg ada dlm camera i jelah naa...nih namanye pose 'gaye bebas'...

see, adik ipar ngan pose 'adik manje' dia...yang baju kuning tuh plak bos kecik ofis jiran weol, punyelah 'bebas'...time bergambar pun sempat dok babai orang len...ntah sape la yang dia babai ntah...bos kecik lak tattap maintain ngan pose 'eh eh suke nye dia...anak sape lah tu..'...ehehe, jangan marah la naa...gurau2 jer...

ni plak pose dari anak2 dara n mak2 dara...siap bersimpuh duduk di atas tikar mengkuang lagi...ngan hamper kuih raye lah...ketupat riben lah...and yang takleh blah, siap ada labu2 sayong lagi tuh...labu2 tuh hasil kegigihan campur kesengalan bos kecik ar...taktau ape motip dia..ehehe.

pehh..pose bersalam-salaman...buat rase tak sabo nak raye wehhh....

foto hasil kegigihan en.Nan very da kretip...siap panjat2 lagi nih semata-mata nak dapatkan angle yang mantap..

konpius cket ngan pose dari staf lelaki nih...dah nmpk mcm rombongan pengantin lelaki ngah tunggu pengantin pompuan tak sampai2 lagi...ellooo, orang suh pose nak raye lah...bukan pose nak kawen...derrr...

see...betul tak?! nih dah mcm pose rombongan pengantin lelaki dah naik sangap coz penat tunggu berjam-jam pengantin pompuan tak muncul2 lagi... en.Nan sampai tercangkung menunggu...

ni lak macam adegan setelah lama menunggu, akhirnya pengantin pompuan muncul...yayayy...tapi yang lawaknya, rupanya pengantin pompuan tuh pondan...baju kuning tuh macam bapa pengantin lelaki yang terkejut badak pilihan anak dia rupanye bukan pompuan tulen banggg...alaa...

ni dah mcm citer 'da run away bridegroom'...en.Nan nih agaknya dah biase disuruh jadi runner, tuh yang jadi mcm habit...nak lari aje...orang ngah amik gambar pun dia nak lari plak...


abes sesi fotografi, memasing pun kembali buat keje rutin memasing...tapi mamarazzi teruskan kegigihan snap gambar candid diorang ngah keje...coz mamarazzi off-duty arini...ade urusan lain...ehehe...

sambil keje sempat bagi pose nih...

see, dorang nih...bz punye pasal sampai meja pun selerak tak sempat nak kemas...

keje sambil mood nak raye kan...bersalam-salaman lah hae....

nih lak konon2 macam adegan di pagi raye...one happy family gitu...

ceaaa...nih lak pose 'lakonan mantap' oleh miss huruhara n en.Nan...konon2 aksi pasangan baru kawen di pagi raye...sekadar lakonan ye, bukan benaran...

maklumlah, dah kata pose 'pasangan baru kawen' kan...aksinye haruslah ala2 manje lagi gitu...belom banyak dosa...dah lelama kawen nanti baru lah sesi salam2 dia lebeh tragis kan...?!

time nih xtvt anyam ketupat riben masih lagi on...coz ada pertandingan menghias pejabat sempena hari raya aidilfitri...

tapi...yang menganyamnya still akak-akak senior...yang junior-junior dok posing ajer laa...alahai...




Wednesday, September 9, 2009

Diari Ramadhan - buka puasa di alamanda

klau dah kena stayback malam kat ofis, time berbuke takde tempat lain ar klau nak tuju tempat yang happening kat putrajaya nih selain Alamanda kan...

Arini kitorang berbuka kat SR - secret recipes...tuh pun naseb baik dapat meja...

sebelum berbuke, macam biase lah kan...kena la posing dulu...special dari miss huruhara...dia makan fried rice thai style...ada snap gambar tp nape ntah tercicir lak nak upload tadi...sori...

i makan spageti meetball...


and alphabet fries as side order...

spageti yang dah sejuk n keras sbb sampai lama b4 berbuke...uhuhu...telan jelah...

cik rosem sampai kendian...baru nak order, time nih dia tak tau nak order ape...

see, tinggi kan gelas drinks kitorang nih...yang penting straw dia pink..kehkehkeh...

akhirnya, setelah tunggu lama...sampai jugak makanan yang cik rosem order...grilled chicken. kan buleh, cik rosem mintak tukar nasik ngan french fries...klau i tau, i order gak dish nih...uhuhu...tak aci...ingatkan kena makan ngan nasi gak, i takmo makan nasi...tak larat...uih, rugi tak order cam cik rosem...

takpe, esok masih ada...


Tuesday, September 8, 2009

Diari Ramadhan-stayback lagi...

Uhuhu...arini kena stayback lagi...sedihnya kena buka kat ofis.

baru jer balik dari bazar ramadhan kat putrajaya tadi...pegi 2 kete, berenam - bos kecik, miss huruhara, cikM*n junior, clark kent, Berry n i...tapi time balik kent n berry balik dulu. macam2 kitorang borong tadi...maklumlah, bos besar sponsor...semlm bos besar hulur duit buat beli juadah berbuka, arini pun bos besar hulur lagi...

lepas buka nanti, kena sambung keje lagi...


sekian, berkhidmat untuk negara...

alahai ngantuks nyer...

semalam ada meeting belah petang...so, balik umah malam sbb kena buat persediaan untuk minit mesyuarat meeting tuh...

i takde ar balik lewat sangat pun...but still rasa ngantuk...ofismates i yang lain ada yang stay sampai tengah malam...so, mestilah lagi ngantuk kan...sian...

time-time cam gini la terasa bestnye klau dapat lelapkan mata...ZZZZZZZZZzzzzzzzzz...alaa...

ofismates i sekalian...berkhidmat untuk negara la naa...




Sunday, September 6, 2009

Sunat-sunat ketika berpuasa...

1) Menyegerakan berbuka puasa apabila telah yakin waktu berbuka.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

Bermaksud: “Allah berfirman: Hambaku yang lebih Aku cintai adalah mereka yang menyegerakan berbuka”.

2) Makan sahur walaupun sedikit.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

Bermaksud: “Makan sahur itu berkat, oleh kerana itu jangan kamu tinggalkan, walau hanya sekadar meneguk seteguk air, kerana Allah merahmati orang-orang yang makan sahur dan malaikat mendoakannya”.

3) Melambatkan makan sahur iaitu lepas daripada tengah malam dan sebelum waktu imsak.

4) Berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis.

5) Memperbanyakkan membaca Al-Quran.

6) Memperbanyakkan sedekah.

7) Beriktikaf siang hari dalam masjid.

8) Menghadiri majlis-majlis ilmu.

9) Menyediakan makanan untuk berbuka untuk orang-orang berpuasa.

10) Jangan bersugi setelah tergelincir matahari ke arah barat sehingga terbenamnya matahari kerana boleh memakruhkan puasa.

Saturday, September 5, 2009

Info menarik...

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!!Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi-penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

8. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah'flutterby'.

9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dapat jawapan 12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. Terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta-merta.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)

27. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakkannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta-akta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri. He!! He!! He!!

Diari Ramadhan-berbuka with my ofismates...

semalam i berbuka puasa sama2 dengan semua ofismate...venue d Village View...ekceli bos i yang punye plan n dia jugak yg sponsor...barkat selamat bos naa...!! moga dimurahkan rezeki dan diketemukan jodoh...muahaha...(kipas bos, jangan tak kipas...)


so, dalam kul 6.30ptg weol gerak la dari ofis secara konvoi...punyelah sangap coz marshall kat depan drive ngan speed tertib 70km/j...sabau jelah!! so, mamarazzi pun jalankan duty snap2 foto...



dah kata model2 blog i kan...dalam kete pun sempat nak posing lagi tuh...yg depan tuh plak model layu dihujung mekar...miahahaha larrriiikkkkkkss...


haa...kan dah kata...orang lain baik nyer posing, cik rosem lak baik nyer tidoing...wakaka...i tipu jer...tu ekceli pose tutop mate...hik hik...jangan marah naa.


cubaan 'adik ipar' nak take over mamaazzi punye duty...dalam diam dia snap i ngah drive...


pose 'sabau jelah...' dari i... see, siap sinseng lengan sampai ke siku lagi tuh...ahaha...konon2 gaye lady driver samseng abes ar tuh kan...ahak ahak...

weol sampai awal gak la kat lokasi berbuka tu...host yang plan xtvt nih n buat booking pun tak sampai lagi time tuh...so, weol pun gamble jer duduk kat meja yg ada nama bos...seb baik betul owh...dibuatnya ntah2 orang lain yg sama nama ngan bos nyer booking, tak ke haru weol...malu sehhh...


nilah sebahagian menu berbuka weol...macam2 ada...tapi yg ni jer yg sampai awal kat meja weol...ada lagi yang sampai kendian time buke...tak sempat nak snap dah kena ngap...


pose seblom bebuka kena ada...adik ipar n cik rosem...control cun...

pose dari mr. sin chan...marshall weol aritu.

mr.otai sampai tak lama lepas weol sampai...

then baru en.Nan sampai...sampai2 terus kena pakse posing ngan miss huruhara.

model 'lauk-pauk' - pose adik ipar ngan periuk tomyam...hehe. air tattap pink uols...nampak tak??...nampak tak??...

pose 'sesuap nasi' oleh cik rosem...dia tak ckp "jemput makan" tau...dia ckp "jemput tengok naa..." (sori, gambar tidak memuaskan...mamarazzi tak on flash time nih...dah kata amatur kannn...)

pose tahan nafas oleh mr. sin chan...turut kelihatan cikm*n junior n puan roro...

ni la dia host malam itu...bos kami En.M*n...turut kelihatan ialah asben puan roro...en.Indra.

pose 'makan dengan tertib' dari mr.otai...

pose 'hirup dengan tertib' juga dari mr.otai...gambar bukan lakonan ye...

pose 'cara menggigit dengan berhemah' dari cik rosem...adik ipar plak tgh pose 'control cun sanggup tak makan sgt'...hehe...sebab ape tau uol...ex-bf dia pun buke kat situ...meja setentang lak tuh...sadis tul...elehai adik ipar, tunang u lagi cun lah!!

alahai...nampak cam sedap sangat kan..?! seb baik gambar gelap...idak le uols terliur sangat kan.

hahhh...hambik...clear pun gambar time nih...camera flash dah diadjust oleh mr. sin chan...barulah clear nampak dorang nih menyuap ye dak...

wajah2 gumbira masing2 sbb dah kenyang ye...

soalan kuiz arini - di manakah hilangnya mata mr. sin chan?? ehehe. dia ketawa mata dia hilang, dia tak ketawa pun tetap tak nampak mata dia...

siaran ulangan pose 'hirup dengan tertib' dari mr.otai versi cerah...tadi versi gelap gelita ;-P

makan sambil maintain pose...


en.Nan n miss huruhara sempat posing sambil makan...diorg nih time makan pun gaduh2 manje gak...tp da best part is walaupun gaduh, bila time makan tetap muafakat...orang nih tlg cedukkan utk org tu, org tu plak tlg hulurkan utk org nih...makan sama2 cam satu famili. kelasss...tgk tu, adik ipar tetap nak enterframe...tak dapat tadah muka dia, dia julur plak tangan bg nampak gelas air pink dia tuh...very da notty!!

abes licin dah...selesai episod makan nasik...sate nun di hujung meja setia menanti utk di ngappp pulak...heh heh heh...nilah yg dikatakan "perjuangan belum selesai!!"...

ikan stim yang dah tinggal kepala jer...huhu...sian.

ikan 3 rasa kot...juga tinggal kepala ajer...huhu...

ni bukan sesi makan beradap ye...ni lah sesi makan sampai licin...

dah bedal nasik...kita attack lak sate... sesi sama2 celup sate ke kuah kacang...mungkin juga sesi nak show off cincin di jari...kiranye sesi 2 dlm 1 laa...sambil mencelup tayang cincin di jari...

ni kalau dlm citer 'bawang putih, bawang merah' dulu2, skrip dia - " emakkkk yang kau makannn..." ingat tak lagi citer tu..?! part yg bawang merah cari mak dia...rupa2nya mak dia dah kena tolak dlm perigi n tukar jd ikan kalui...anak dia si bawang merah lak baik nyer makan ikan tu...pehh, satu keje nak cari tulang, tanam...pastu tumbuh pokok beringin...buat buaian...nyanyi2 atas buai...baru leh kawen anak raja...waseh....

cik rosem ada gaye mcm nak cilok tulang ikan tuh...haippp...nak tanam hae??!...nak kawen anak raje hae..??!!

hallamak kantoi...tak jadi dia nak amik tulang ikan tuh...ehehe...takde ar, i acah jer tuh...member tgh baik nyer feel makan...
masing2 masih lagi gigih menghabiskan makanan2 yang ada...

ni la yang dikatakan makan ramai2, bayar sorang2...wang yg dikumpul utk buka puasa tu dikembalikan sbb bos dah setlekan bil...ehehe...thanx again bossss...abes tu, duit tu buat ape hae?? hooo...itu surprise...next N3 i story naa...

tak baik membazir...mr.otai ngah gigih tapau makanan yg ada utk dibawa balik oleh anak bujang sorang tuh...

last pose dari mr. sin chan sebelum weol beredar pulang...still tak nampak mata dia kan?!